úterý 7. listopadu 2017

V Praze se objevil tajemný billboard s cizím písmem. Víme, co na něm stojí




Plakátovací plochy si dnes může pronajmout téměř kdokoli. U silnic se už objevily přání k narozeninám i žádosti o ruku, poblíž pražského Chodova ale stojí billboard s napohled arabským písmem bez bližšího vysvětlení. Majitel poutače odmítá říct, kdo si plochu koupil. Experti, které redakce oslovila, odtajnili, co záhadný nápis znamená.

„Není to tak, že bychom nikdy neprozrazovali zadavatele reklamy, ale v tomto případě zatím nic prozrazovat nebudeme,“ uvedla na dotaz INFO.CZ tisková mluvčí společnosti BigBoard Pavlína Stránská. Dále uvedla, že společnost možná zadavatele odtajní v budoucnosti.


Přestože nápis neznalému člověku může připomínat arabštinu, dle expertů oslovených redakcí jde pravděpodobně o perštinu. Navíc je v nezvyklé kaligrafické úpravě. Odborníci se shodují, že překlad sdělení je ve smyslu „Díky, Česko“.
Redakci se podařilo o víkendu zjistit, že za kampaní stojí zřejmě organizace Člověk v tísni. Její mluvčí Tomáš Urban ale zatím plakáty a billboardy, které se objevují po celé republice v různých jazycích, nechtěl komentovat.
Ostýchavý přístup BigBoardu a tajnůstkářství naznačují, že jde o start systematičtější  reklamní kampaně. Podobný přístup zvolil například v roce 2001 bulvární deník Super. Na pronajaté billboardy nechal vylepit hypnotizující obrazce bez dalšího vysvětlení. Až později vyšlo najevo, že kampaň má upozornit na nové bulvární noviny, které chtěly sebrat prvenství na trhu deníku Blesk, který je dlouhodobě nejčtenější.



Podle experta na reklamu, kterého INFO.CZ oslovilo, ale podobný styl v reklamě už příliš dobře nefunguje. „V případě, že není z reklamy ihned jasný brand (pozn.: značka), který propaguje, tak podle mě je taková kampaň celkem riskantní. Dost takových kampaní nefunguje, už jen z toho důvodu, že v dnešní době značky musí hodně bojovat o pozornost. Ale postupné odhalování třeba nového produktu známého brandu může fungovat, když se dobře uchopí a má spád,“ popisuje pro INFO.CZ ředitel social media agentury Socialsharks Petr Andrýsek.
Vsázet na upoutání pozornosti nezvyklým sdělením se zkrátka nemusí vyplatit. Zvlášť pokud je sdělení nečitelné a neumožňuje dohledat další informace. „V případě, že by reklama byla nějak kontroverzní, tak to může fungovat, pokud to vyvolá v lidech chuť zjistit něco víc a aktivně si sami něco hledat. Ale vygooglit si cizí písmo jde dost špatně,“ vysvětluje Andrýsek a dodává: „Kdyby tento způsob fungoval dobře a vždy, tak by se toho chytaly velké značky a viděli bychom plno takových kampaní, což se neděje.“
Kampaň deníku Super sice vyvolala před 16 lety zájem veřejnosti i médií, noviny ale po roce a čtvrt přestaly vycházet, protože zájem o ně prudce opadl.



Billboard s perským písmem se objevil na Opatovské ulici poblíž pražského Chodova.