úterý 10. dubna 2018

Soukromí na Messengeru? Ani náhodou, Facebook vaše zprávy pečlivě skenuje







Mohlo by se zdát, že posílání zpráv prostřednictvím chatovací aplikace Facebook Messenger by mělo podléhat zásadám o ochraně soukromí jejích uživatelů. Není to ale tak úplně pravda. 
Ve čtvrtek 5. dubna potvrdil mluvčí společnosti Facebook, že zprávy odesílané prostřednictvím aplikace Facebook Messenger jsou automaticky kontrolované kvůli potencionálním rizikům spojeným například s šířením dětské pornografie nebo nevhodných odkazů. Zároveň ale dodal, že informace získané ze zpráv nejsou poskytovány třetí straně za účelem efektivnějšího cílení reklam.
Zprávy s potenciálně škodlivým obsahem označí buď samotný systém, nebo je mohou nahlašovat přímo uživatelé dané sociální sítě. Jejich závadnost na základě toho přezkoumávají a vyhodnocují správci společnosti. Neznamená to tedy, že by správci četli každou vaši zprávu (pokud vás někdo neudá za posílání nevhodného obsahu), skenování jsou podrobovány především obrázky a odkazy. Nejde sice o zcela novou informaci, podle amerického zpravodajského webu CNN přesto spousta uživatelů Facebooku doposud spoléhala na to, že jsou jejich zcela konverzace soukromé.




Ve čtvrtečním prohlášení společnost uvedla, že ochrana soukromí uživatelů stále patří k jejím nejvyšším prioritám, přesto ale využívá automatické nástroje ke skenování obsahu, aby zabezpečila dodržování zásad firmy. Nástroje, které k tomu využívá, jsou prý velmi podobné těm v ostatních internetových společnostech a nevztahují se na hlasové zprávy. „Neposloucháme váš hlas či videohovory,“ uvedl mluvčí Facebooku.
Otázka soukromí na sociálních sítích opět rozvířila diskuze mezi odborníky i veřejností hned poté, co vyšlo najevo provázání firmy Cambridge Analytica, jež spravuje data Facebooku, s volební kampaní amerického prezidenta Donalda Trumpa.  Kauza možného zneužití milionů uživatelských účtů způsobila propad tržní hodnoty Facebooku o 60 miliard dolarů a vyvolala požadavek na větší transparentnost při zacházení s osobními údaji uživatelů. Společnost také přišla o mnoho uživatelů z řad oblíbených celebrit a spolupráci s významnými obchodními subjekty, navíc se opět dostala pod přísnou kontrolu.