Češi mění nákupní zvyklosti. Všechno zdražuje a inflace roste. Zákazníci tak kvůli honbě za nejlevnějším zbožím obrazí i několik různých obchodů, a někteří dokonce chodí nakupovat každý den. Z talířů českých strávníků se začíná vytrácet třeba exotické ovoce anebo hovězí maso.
Češi začali daleko častěji chodit do obchodů, a to hlavně kvůli slevám. "Zákazníci chodí výrazně častěji nakupovat, ale ty nákupy, ten objem a útrata v obchodě je menší," potvrdila trend Zuzana Grinčová, marketingová ředitelka Tesca pro Českou republiku.
"Tempo růstu cen potravin je dlouhodobě nižší, než je úroveň inflace. Ceny zemědělských produktů přitom narostly až o 27,2 procent. Obchodníci tak brání nárůstu cen ve prospěch zákazníka," vyjádřil se mluvčí Lidlu Tomáš Myler. "Pozorujeme, že i naši zákazníci začínají být v poslední době více citliví na cenu, než tomu bylo v minulosti," dodal mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.
"Skutečně se dostáváme do fáze, kdy mnozí lidé musí počítat každou korunu," okomentoval situaci ekonom Štěpán Křeček. A tak lidé třeba místo hovězího masa kupují kuřecí. Někteří mají masový den pouze jednou týdně.
A mění se i značky kupovaných potravin. "Zákazníci směřují více k volbě privátní značky, která v tomto těžkém období přináší dobrou alternativu cena versus kvalita," tvrdí generální ředitelka Tesca pro ČR Katarína Navrátilová.
"Ve všem jsem se musela omezit. Kupuji lacinější sýry, lacinější šunky, abych se vešla do svého rozpočtu, co mám připravený na stravu," svěřila se televizi Nova jedna zákaznice.
Říká se, že co kraj, to jiný mrav. To platí i v případě nákupního chování. Pražané v průměru utrácí víc než lidé v jiných krajích. "Například na Ostravsku je velmi vidět vliv Polska, kde došlo ke zrušení DPH na potraviny. Je tam velký odliv zákazníků. Pak regiony, kde je trošku větší nezaměstnanost mimo Prahu, tak tam ten zákazník je více cenově senzitivnější," vysvětlil provozní ředitel Tesca Patrik Dojčinovič.
Aby se lidé nemuseli tolik uskromňovat, čeští obchodníci prý vyrážejí do boje proti inflaci. Někteří připravují pro zákazníky třeba tříkilové bedýnky plné ovoce a zeleniny za pár korun. "Spočítali jsme, že když půjdeme tímto směrem, zachráníme za rok více než 3 800 tun ovoce a zeleniny," prozradil mluvčí Lidlu. "My standardně nabízíme každý týden zboží za akční ceny," uvedl mluvčí Penny Marketu.
"V současné chvíli jsme spustili clubcard ceny," řekla za Tesco Grinčová. Právě nejrůznější aplikace a online členství mají lidem snížit konečnou cenu nákupu.